Іконографія та художні особливості невідомої пам’ятки декоративного мистецтва кінця XVIII – початку XІX ст.


Ключові слова: інтер'єр церкви, поєднання мистецтв, прикраса церков Центрального регіону України

Анотація

У статті йдеться про іконографічні та художні особливості невідомої пам’ятки декоративного мистецтва кінця XVIII – початку XІX ст. Досліджуються ключові елементи конструкції та різьблення віднайденого Аналою. У публікації висвітлені основні риси індивідуального почерку невідомого майстра живописця, що був автором зображень постатей святих, розміщених на аналої. На основі компаративістичного аналізу зроблено спробу окреслити хронологічні та ймовірні географічні межі створення пам’ятки, визначення яких ускладнюється мобільністю пам’ятки. На превеликий жаль, на сьогодні ми маємо поодинокі випадки наявності давніх автентичних мистецьких творів декоративного мистецтва в опорядженні дерев’яних церков на території Центрального регіону України. Одним з унікальних збережених взірців декоративного церковного мистецтва, що трапився нам під час однієї з експедицій у період 2014–2018 років, був Аналой із зображенням святих з невідомої церкви Центрального регіону України. У статті нами навмисно окреслено походження з невідомої церкви через невідповідність елементів різьблення Аналою з жодною деталлю збереженого різьблення в опорядженні церкви, де віднайдена пам’ятка. У публікації пропонується спроба визначення іконографічних, художніх особливостей і атрибуція невідомого твору українського декоративного мистецтва. Як наслідок, введення до наукового обігу новознайденої пам’ятки церковно-літургійного вжитку кінця XVIII початку XIX ст. Це дає змогу звернути увагу наукової спільноти на проблематику збереження творів народного декоративного різьблення в опорядженні дерев’яних церков Центрального регіону України.

Посилання

Bondarchuk, Ya. «Xudozhni osobly`vosti Ostroz`koyi ikonopy`snoyi shkoly` na pry`kladi analoyu z zhy`tiyem sv. My`kolaya dr. pol. XVII – poch. XVIII st.». Ostroz`ky`j krayeznavchy`j zbirny`k 5 (2012): 325–344. Druk.
Zaxarchuk-Chugaj, Rayisa. «Dekoraty`vno-uzhy`tkove my`stecztvo v kozacz`komu pobuti». Ukrayina kozacz`ka derzhava. Ilyustrovana istoriya ukrayins`kogo kozacztva. Ker. proektu, avt.- uporyad. Volody`my`r Nedyak. 2-ge vy`d. Ky`yiv: EMMA, 2007. 726–743. Druk.
Zolotova, Ekaterina. Francuzsko-russkij slovar' terminov iskusstva : ok. 10 000 slov. Moskva : Interros : Slovo, 2003. Pechat'.
Puryayeva, Nataliya. Slovny`k cerkovno-obryadovoyi terminologiyi. L`viv : Svichado, 2001. Druk.
Ty`mchenko, Tetyana. Eksperty`za tvoriv obrazotvorchogo my`stecztva: zhy`vopy`s (istoriya ta metodologiya): Navch. posib. Ky`yiv : NAKKKiM, 2017. Druk.
«Ukrayins`ka ikona j istoriya kozacztva». Ukrayins`ke Reyestrove Kozacztvo. Veb. 10 Veres. 2018. .
«Ustrojstvo hrama, ego prinadlezhnosti i bogosluzhebnaja utvar'». Hram na chest' Svt. Mikolaja Chudotvorcja na krutih shilah misu Adzhіjask. Veb. 28 Serp. 2018. < http://www. rybak-svnik.church.ua/2017/11/01/ustrojstvo-xrama-ego-prinadlezhnosti-i-bogosluzhebnaya-utvar/>.
Опубліковано
2019-02-27
Як цитувати цю статтю:
Mazur, V. (2019). Іконографія та художні особливості невідомої пам’ятки декоративного мистецтва кінця XVIII – початку XІX ст. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», (27), 133-138. https://doi.org/https://doi.org/10.33838/naoma.27.2018.133-138